Wellicht kun je het je nog herinneren. Ongeveer een jaar geleden werd datingsite Ashley Madison gehackt. De datingsite, die zich richt op vreemdgaan, werd gehackt door een anonieme partij en zeker 32 miljoen gebruikersgegevens en creditcardnummers van vreemdgangers van de website kwamen op straat te liggen. De Amerikaanse FTC (vergelijkbaar met Autoriteit Consument en Markt in Nederland) is inmiddels een onderzoek begonnen naar de hack, en hoe de beveiliging van de website zo te kort heeft kunnen komen.
Nieuwe directeur
De website heeft sinds het schandaal een nieuwe directeur aangenomen die met de consequenties moet gaan dealen. Deze heeft nu al aangegeven dat hij met een team van security experts de website samen gaat werken om alle lekken in de website te dichten. Daarnaast geeft hij aan dat Avid Life Media (het moederbedrijf van de datingsite) zijn diepste excuses aanbiedt voor de consequenties die deze hack heeft gehad voor hun leden.
Bots en nepprofielen
Door de hack werd ook het verdienmodel en de werkwijze van de datingsite geopenbaard. In de data die werd geopenbaard werd onder andere duidelijk dat de website bots gebruikte voor veel vrouwelijke gebruikers. Hiermee werd het man/vrouw percentage in stand gehouden. De nieuwe directeur van de datingsite geeft aan dat hij aan dat veel websites bots gebruiken, maar dat deze op Ashley Madison niet meer gebruikt worden en in de toekomst ook niet meer gebruikt zullen worden. Hij geeft tevens aan dat het werkelijke man/vrouw percentage op de website ongeveer 5 om 1 is.
Wat de exacte uitkomst van het onderzoek gaat zijn is nog onduidelijk, maar vermoedelijk krijgt de datingsite een forse boete. Op dit moment lopen er ook diverse rechtzaken tegen de datingsite, waar $578 miljoen wordt geëist.